Hjem

Behandling

Søker du alternativ behandling
 eller behandling med Dornmetoden
 Vi driver klinikk for helhetsmedisin
 på Nordstrand i Oslo

Dieter Dorn
Hvordan dornmetoden ble til

Dornmetoden har fått sitt navn etter bonden og sagbrukseieren Dieter Dorn (1938 -2011) fra Lautrac ved Memmingen i Sør Tyskland. Det hele startet med at han en dag fikk lumbago / hekseskudd.  For dette gikk han til en eldre lokal mann, på over 80 år, som var kjent for å kunne fikse ryggproblemer. Han ble helt bra etter kun en behandling, og denne mannen hadde bare brukt tomlene på ryggen hans.  Han gikk tilbake til mannen for å lære mer, men før Dieter Dorn rakk å lære tilstrekkelig, rakk mannen å dø, Dieter Dorn var den siste pasienten til denne mannen. Og han ble derfor nødt til å arbeide med å utvikle metoden han fikk et kort innblikk i på egenhand. Dette var i 1975.

Han startet med å behandle familie, venner og naboer, han hadde så stor suksess med dette at ryktet spredde seg utover og etter hvert kom mange til han for hjelp med sine ryggproblemer. Til og med leger og ortopeder oppsøkte han.

I den første tiden gjorde han alt uten kunnskaper om anatomi, det var først når han ble oppsøkt av ortopeden Dr Thomas Hansen i 1985 at denne hjalp Dieter Dorn med å lære seg anatomi og fysiologi og sette denne kunnskapen i sammenheng med behandlingen. Dorn og Dr Hansen arbeidet sammen i flere år for å utforske metoden videre.

Dieter Dorn underviser

Noen år senere (i1988)  bestemte Dieter Dorn seg for at han ønsket å lære bort metoden til andre, og han begynte å holde seminarer i metoden. Det var da at han gå sin metode sitt navn, Dornmetoden.

Siden har mange hundre lært metoden, de fleste i Tyskland, men metoden har og spredt seg til en rekke land over hele verden. I tilegg til utdanningsseminarer arrangeres det nå i Tyskland en rekke Dorn kongresser over hele landet.

Norsk heilpraktikerskole - Tlf 951 742 91 - PB 27 Kringsjå 0807 Oslo - email: post@heilpraktikerskolen.no